Sayfalar

29 Haziran 2017 Perşembe

Bi sakin olmak lazım

Çok uzun süredir sosyal medya kullanıyorum ve söylemesi ayıptır doktora tezimi sosyal medya üzerine yazdım ancak buna rağmen bazı davranışların hala nasıl sürdürüldüğüne aklım ermiyor. Kim başlattı, kim sürdürdü ya da destekledi acaba. Hepimiz birilerini takip ediyoruz, takip ettiklerimizin iletilerini beğeniyor hatta bazen yorum yazıyoruz. Tüm bu sürecin sadece takip ettiğimiz kişi ve bizim aramızda olduğu da su götürmez bir gerçek. Ama peki diğerine ne oluyor, ne düşünüyor da bu noktaya geliyor ve yorum yapana saldırmaya başlıyorlar işte bunu cidden anlayamıyorum. Yazılanlar beni ilgilendirmediği zamanlarda da inanılmaz şaşırıyordum hatta ileti sahibi bence bu kendisini savunan ekipten kesin rahatsızdır diye düşüyordum ama insanın başına gelince daha da tuhaf oluyor. Aklıma türlü türlü cevaplar geliyor ama sosyal medya etiği çalıştım ya elbette vermiyorum bu cevapları.



 Elbette takip ettiğiniz kişiyi çok sevebilirsiniz ve biri ona olumsuz bir şey yazdığında sinirlenebilirsiniz ama bu tarz durumlarda kısaca "size ne" demek istiyor insan. Öncelikle zaten bu ortamlarda bulunan popüler kişiler iyisiyle kötüsüyle tüm yorumlara açık olarak paylaşım yapıyorlar. Bu demek değildir ki hakaret etmek de serbest. Hakaret etmek nasıl ki gerçek hayatta uygun değilse bu ortamlarda da uygun değil elbette ama bırakın da ileti sahibi versin rahatsız oluyorsa cevabını. Sonra engellemek diye bir şey var mesela ama bu da sizin gönderi sahibi yerine yapabileceğiniz bir şey değil yani :) Daha da kilidi öyle aportta beklemeye ne gerek var, hadi bekledin kolladın, biri bir şey yazsında yapıştırayım cevabı hem o zaman belki takip ettiğim kişi beni daha çok sever diye ee o zaman da yazılanı doğru okuman gerekiyor, okumak yetmiyor bir de anlaman gerekiyor değil mi? Bu böyle birini alt edeyim, dur ben şuna lafı bir çakayım hem belki benle beraber birileri de yapar aynı şeyi o zaman daha güçlü oluruz hissi çok tehlikeli sosyal medya için. Sosyal medyada zaten mimikler yok (evet emojiler var ama her durumda yeterli değiller), dokunmak, sırtını sıvazlamak yok, göz göze gelmek yok işte tüm bunlardan dolayı da bolca yanlış anlama var.

Neden takip ederiz başkalarını, çünkü paylaşımlarından keyif alırız, paylaşımları bizim bir yanımızı geliştirir ya da yüzümüzü güldürür. Ama olay biraz bundan çıkmış “sevmiyorum ama takip ediyorum”, “gıcık oluyorum ama takip ediyorum”lar başlamış. Bu genel memnuniyetsizlik hali, sevmeme, beğenmeme hali olduğu gibi geçiyor kimisinin yorumlarına. Zaten var olan üslup sıkıntımız da, işin içine sanal ortamlar girince daha da artıyor. Bir rahat olsak, güzel baksak da güzel görsek her şey hallolacak. Sosyal medya hesaplaşma yeri değil ki paylaşım yapıyoruz orada, dövüş etmiyoruz.

Sosyal medyanın kendi içinde getirdiği bir dolu güzel özellik var onlar dururken dövüşmek nedendir? Mesela en hızlı ve güncel haber takibini sosyal medyadan yapabilirsiniz ama bunun için elbette teyit etmeniz, her yazılana inanmamanız lazım çünkü her ortamı kirletenler olduğu gibi sosyal medyayı da kirletenler var. Sizinle ortak ilgi alanına sahip insanları takip edip kendinizi geliştirebilirsiniz ama takip ettiğiniz insanların gerçek olup olmadığını da araştırmanız lazım. Alışveriş ya da ticaret yapabilirsiniz ancak dürüst olunduğundan emin olmanız lazım. Hiç olmadı öylesine vakit geçirebilirsiniz, belki tanımadığınız insanlarla tanışabilirsiniz ama onda da sınırlarınızı bilmeniz lazım. 

Gerçekten pek çok farklı alanda kullanılan bu ortamların keyfine varabilmemiz için aklımızın başında olması lazım, bir sakin olmak lazım :/  Üstelik bunlar bir tek sosyal medyada değil gerçek hayatta da lazım :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder