Sayfalar

14 Şubat 2019 Perşembe

Herkesin paylaşımına kimse karışamaz

Fotoğraf bizim yuvadan, tam tabloluk, bana keşke azıcık yeteneğim olsaydı da bunu yağlı boya tablosuna dönüştürebilseydim dedirten cinsten. Bu sabah bir uyandık her yer kar, öyle az buz da değil bir karışJ Çocukluğumda ne çok severdim gece bir şey yokken sabah kara uyandığım günleri, şimdi bir dert oluyor. Bunun erimesi var diye geçiyor aklımdan. Ben kar, kış sevmem derken yaptığımız “kızak partisinde” ben aslında şehirdeki kar kışı sevmiyormuşum, çocukluğumdaki kar kışı seviyormuşum demiştim mesela. Neyse mevzu bu değil zaten , kar yağdı her yer kar fotoğrafı doldu diye şikayet edenler bir yana bir de “ay ben eksik kalmayayım madem” temalı alttan alta tiye alan paylaşımlar var. Paylaşmak isteyen paylaşsın, bakmak isteyen baksın, üstüne destan yazmak isteyen de yazsın şu kar fotoğraflarının. Kim sürecin nasıl tadını çıkarmak istiyorsa öyle yapsın di mi?

Yetmiyor gibi bir de bugün gibi kutlamak isteyenler için özel olan günlerde “bize zaten hep aşk” ya da “tamam evet sevgiliniz var, aman da ne güzel kutluyorsunuz” temalı paylaşımlar da benim için rahatsız edici. Paylaşımlardan bazısı ben kutlamıyorum böyle saçma şeyleri temalı ki insana kutlamazsan kutlama bunu insanlara beyan etmeye ne gerek var dedirtiyor. Bir kısmı da bize hep 14 şubat minvalinde, aslında gizliden sinir oluyor sevgilililer günü paylaşımlarına da ama sanki paylaşmasa da olmaz gibi.  Şu konuda bir netleşelim günleri kutlamak ya da sevmemek, kutlamamak kişilerin, çiftlerin özelinde ve kararındadır dolayısıyla bırakalım kutlamak, karşısındakini aşka boğmak, hediyeler çiçekler göndermek isteyen varsa yapsın, bu yapılanları paylaşmak isteyenler ya da sevdiğine sevdi sözcükleri yazmak isteyenler yazsın, kutlamak istemeyenler de kutlamasın. Nedir aslında ben de kutlamak istiyorum da zamanında çok laf etmiştim şimdi de onları yutamıyorum, o nedenle bari doğrudan yapmayayım da dolaylı olarak ya başkasına laf geçireyim ya da biz zaten hep mırç mırç diyeyim hali.



Aslında olay ne sevgilililer günü ne de kar fotoğrafları, genel olarak yapılan paylaşımlara verilen tepkiler. Herkeste bir başkasının paylaşımına burun kıvırma, tenkit etme hali. Neden rahatsız oluyoruz ki başkasının paylaşımından. Siz o şekilde yazmak istemiyor olabilirsiniz ama ben istiyorum mesela, ya da sizin için başkasının paylaşımı tüm hayatını gözler önüne seriyor ve sizce yapmamalı ama karşı taraf belki de zaten gözler önüne sermek istiyor. Beğenilmek için paylaşım yapıyor gibi gelebilir size birileri evet sosyal medyada varoluş sebeplerinden biridir bu ama bütün paylaşımlar da sadece bunun için yapılmıyor ki. Kullananlara bir yerlerinden iyi geliyor demek ki, neden başkasının neyi nasıl paylaştığını bu kadar iş ediniyoruz, bırakalım herkes istediğini paylaşsın, belirli sınırlar içinde elbette, buna neden illa felsefik olarak anlam yüklemek zorundayız ki. Yani işin özü rahatsız olmak normal de özgür iradenle bırakabilirsin takibi mesela, ama sadece onu yapıp duramıyoruz da üstüne dalgasını geçiyoruz. Sosyal medya etiği denilen şeyin altını üstüne getiriyoruz. Kişilerin hesaplarını herkese açık hale getirmeleri olanları dilediğiniz gibi takip etmenize olanak verir, hatta açık hesaplar olduğundan onların paylaşımlarını bir de siz paylaşabilirsiniz ki bu durumu eğer yapılması gereken yollardan yaparsanız karşı tarafın bilgisi oluyor. Ancak birinin hesabının herkese açık olması beğenmediğiniz ya da saçma bulduğunuz paylaşımı ekran görüntüsü alarak hiçbir etiketleme yapmadan kendi profilinizde dilediğiniz gibi dalga geçme ve hakaret etme, başkalarına servis etme hakkını size vermez. Çünkü bu karşı tarafa söz hakkı vermeyen bir durumdur ve aslında birinin arkasından konuşmaktan, iş çevirmekten çok da farkı yoktur. 

Sosyal medyada var olmak ya da hiç hesap açmamak bireylerin kendi isteği değil mi, içindeki paylaşımlar da aynı o şekilde bir tek onları bağlıyor. Benzer şekilde de sevgili onun gün onun, seni zorla dahil ediyor mu hayır, sana ne o zaman kim neyi nasıl kutluyor, ne anlam yüklüyor. Bazı şeylerde bir adım geride durmayı bilmezsek kendimiz için beklediğimiz o özgürlüğü ya da saygıyı talep etme hakkımız da olmuyor maalesef. Kıssadan hisse, herkesin paylaşımına kimse karışamaz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder